FANDOM

Spelbara raser i World of Warcraft
Alliance TBC Draenei · Dvärg · Gnome · Människa · Nattälva · Cata Worgen Horde TBC Blodälva · Cata Goblin · Orc · Tauren · Troll · Undead
Dvärg
200px-Dwarftest.jpg
Från vänster till höger, uppifrån och ned: Dark Iron dvärgar, Wildhammer dvärgar, Frostborn dvärgar, Ironforge/Bronzebeard dvärgar och Iron dvärgar.
Fraktion/TillhörighetAlliance (Bronzebeard, Wildhammer, Frostborn) Ragnaros the Firelord (Dark Iron)
Karaktär klasserVarierande, beroende på fraktion/klan.
KapitalIronforge (Bronzebeard)

Aerie Peak (Wildhammer) Shadowforge City (Dark Iron) Frosthold (Frostborn)

Thor Modan (Iron)
RasledareKing Magni Bronzebeard (Bronzebeard)
Thane Falstad Wildhammer (Wildhammer)
Emperor Dagran Thaurissan (Dark Iron)
King Yorg Stormheart (Frostborn)
Loken (Iron)
RiddjurRam
HemvärldAzeroth
Primärt språkDwarven, Common
Sekundärt språkGnomish, Goblin, Orcish, Thalassian
Genomsnittliga höjd114 till 135 cm (man)
109 till 130 cm (kvinna)
This box: view  talk  edit
Den här artikeln handlar om rasen i allmänhet. För spelbara rasen, se Dvärg (spelbar). För språket, se Dwarven.

Dvärgar är korta och feta varelser som lever mestadels i Khaz Modan i Eastern Kingdoms. De är kortare än människor men längre än gnomer, de drar fördel av sin storlek om möjligt och förlitar sig på deras styrka. Den genomsnittliga dvärgen är stabil, uppmärksam och är med både i arbete och strider, men ändå kan de dra ihop med häftiga nitar och ihärdighet när situationen kräver det. Även om en dvärg föredrar att planera framåt för att övervinna utmaningar, tappar många av dem lätt temperamentet och självbehärskning när han/hon utsätts för förhållanden som omrör deras känslor och problem.

Förr i tiden så lämnade sällan dvärgarna sin säkra bergfästning, de spenderade sin tid på att raffinera metall och sten till kraftfulla vapen och vackra smycken. Men när deras allierade kallade på dem till slagfältet så steg de upp med oöverträffat mod och tapperhet.

Historia Redigera

Ursprung och utveckling Redigera

Huvudartikel: Jordiska

Dvärgarna härrör från jordiska varelser, en prototypras av människoliknande varelser som består av levande sten. De jordiska varelserna var en av de raser som titanerna skapade för att hjälpa till att forma Azeroth efter titanerna var borta, en så kallad "Subterranean being matrix". Vanir-titanerna (troligen Khaz'goroth), hade som uppgift i Azeroth forma jorden och underjorden. Även om de jordiska varelserna var ett framgångsrikt skapande i början, skulle saker och ting snart förändras. Förbannelsen Curse of Flesh, skapad av de Gamla Gudarna påverkade de jordiska varelserna, vilket fick dem att mutera till de onda troggerna. Eftersom troggerna hade en mycket nedsatt kognitiv förmåga, jämfört med de ursprungliga jordiska varelserna (och andra olyckliga aspekter som titanerna inte hittade tilltalande, såsom kannibalism), så förseglades troggerna bort.

Även om det jordiska folket var mottagliga för förbannelsen Curse of Flesh, valde titanerna att ändra prototypen snarare än att börja om igen. Denna ändring skapade "Serie Två". Dessa varelser omvandlades inte till troggs, men till dvärgar. Även om omvandlingen vände deras fysiska kroppar till sten, funnen på Azeroth, till svagare kött, hade de fortfarande sin mentala affinitet för det, tillsammans med deras kognitiva förmågor. Dvärgarna var faktiskt besläktade med en underjordisk ras som titanerna typiskt skapade. Detta hade inte varit titanernas avsikter och de skulle fortsätta ändra de jordiska, men de var nöjda med resultatet. De såg dvärgarna som ett godtagbart folk, och trodde att de skulle klara sig på egen hand.[1][2][3]

180px-Elder Fargal.jpg

Dvärgarna härrör från de jordiska, titaniska skapelserna.

När Well of Eternity imploderade i slutet av War of the Ancients 10,000 år sedan, som påverkade Sundering, vilket gjorde att transformeringarna av Serie Två-varelserna blev djupt påverkade. De kände smärtan i jorden som om det varit deras egen. De drog sig tillbaka till de platser av deras ursprung — titan städerna Uldum, Uldaman, och Ulduar — och övervintrade i nästan åtta tusen år. När de vaknade, fann många av de att deras makt över sten och jord hade tynat bort, och deras steniga kroppsbyggnad hade mildrats till mjuk hud. De flydde från deras titan-hem Uldaman och hittade till Dun Morogh, där de så småningom byggde sin stad Ironforge.

Denna förändring tillsammans med andra faktorer skapade flera olika typer av dvärgar. Skillnaden gick från olika sätt att leva till olika filosofier, men nästan alla undrade över den förändring alla dvärgar gjorde. Vissa dvärgar, t.ex. de som bor i Ironforge, har undergått en ganska komplett omvandling (med undantag för Stoneform, se The Explorer's League nedan), och de blev fullt köttiga varelser. Andra dvärgar verkar ha genomgått en halv-förändring, som har aspekter av båda en köttig varelse och särdrag hos den jordiska, som t.ex. Frostborn. Titanerna fann tillslut ett sätt att göra de jordiska varelserna immuna mot förbannelsen Curse of Flesh, som vart nyligen tillverkat av Forge of Wills och andra system. Dessa jordiska varelser upplevde aldrig att de blev berörda av Curse of Flesh, de bestod fortfarande av jord och sten, som de få återstående i Uldaman i Eastern Kingdoms och Ulduar i Northrend.

Även om titanerna markerade sin närvaro i Azeroth, verkade dvärgarna ha en slags begränsning på deras utveckling i Northrend och i Eastern Kingdoms. I Northrend, utvecklades de jordiska dvärgarna i Ulduar till Frostborn medans i Eastern Kingdoms, utvecklades de jordiska dvärgarna i Uldaman till Ironforge dvärgar (som senare delades upp i Wildhammer-, Dark Iron- och Bronzebeard-klaner, se War of the Three Hammers nedan).

Alliansen Redigera

180px-Zecker3.jpg

Brymidaine Zecker, en dvärg uppfinnare. Hans uppfinningar verkar vara från gnomisk teknologi.

Dvärgarna och deras förfäders (de Jordiska) handlingar mot andra raser och fraktioner (förutom med titanerna) har gett goda anknytningar till Alliansen. Än var dvärgarna de viktigaste personerna i händelsen, dem var också tillkallade att gå med i Alliansen under War of the Ancients.[4] Även om Alliansen egentligen inte existerade under denna tid (namnet är förmodligen påkommet till insamlingen av olika ledare till Alliansen, några ledare vart faktiskt också skickade från framtiden då Alliansen existerade, till exempel Rhonin) så var det nog denna händelse där de jordiska varelserna träffade på människor och drakar för första gången.

Som sagt, de numera "mänskliga" dvärgarna har spelat en mycket större roll i Alliansen. Även om dvärgarna i Northrend hade varit ganska inaktiva och aldrig vågat sig utanför Ulduar, hade de dvärgar som varit i Uldaman vågat sig ut, och reste i stora delar av världen och interagerade med många andra raser. De stötte på människorna, kanske deras viktigaste allierade, ca. 1800 år före Första Kriget och på samma gång träffade de de höga älvorna eftersom människorna och älvorna var redan allierade.[5] Interaktioner mellan dvärgarna och människorna ökade, och de två raserna blev snart allierade. Till exempel, det var människorna som lärde dvärgarna hur man skrev språket Common.[6] Människorna introducerade även dvärgarna till Holy Light.[7] Dvärgarna började också använda sina kunskaper till att göra kraftfulla vapen för människorna (t.ex. som Ashbringer). Tydligen var det också människorna som kom på namnet "dvärg", även om nattälvorna redan hade använt det som en nedstämmande term i War of the Ancients.[8] En av de få människor som var emot denna union av dvärgar och människor var Lord Garithos som kasserade alla raser än människor som missfoster och kallade dvärgar för idioter och liknande. Han blev dock mördad av the forsaken i slutet av Tredje Kriget.

180px-Rifleman concept.jpg

En dvärg fältjägare. En av alliansens mest grundläggande soldater.

200 år sedan träffade dvärgarna även gnomerna där de delade en känsla för teknik och kreativitet. Ända sen denna union startade, har gnomerna och dvärgarna ofta behandlats som en fraktion i stället för två.[9] Genom att hjälpa varandra bygga fantastiska apparater och vapen, har denna förening tjänat alliansen väl genom att förse fronten med tungt artillerivapen och sprängämnen.[10] En av de viktigaste händelserna som följde av denna vänskap var byggandet av Gnomeregan där båda raserna byggde staden tillsammans. När Gnomeregan senare vart övertaget av troggs efter Tredje Kriget måste gnomerna flytta till Ironforge för att planera en motattack. Gnomerna är nu bosatta i Tinker Town i Ironforge.[11]

Dessa fyra raser gick sedan samman under Andra Kriget (som inträffade efter kriget War of the Three Hammers, se nästa avsnitt nedan), när människorna sökte hjälp av olika riken som levde i Lordaeron, som skulle hjälpas åt i kampen mot Horden.[12][13] Ursprungligen var bara människorna inbjudna i striden, men raser såsom dvärgar (med gnomerna) och de höga älvorna kom snart med när de såg sin mark skövlas. Politiska ledare som Kung Terenas och Anduin Lothar samlade dvärgarna (av Ironforge- och Wildhammer-klanerna), gnomer, högälvorna och människorna i Alliansen av Lordaeron som till sist besegrade Horden och lade grunden till dagens Alliance. Fast denna organisation har ändrats mycket sedan dess, med avgång av några medlemmar som t.ex. högälvorna (nu blood elves) och de har fått nya medlemmar som draenei och night elves. Dvärgarna står fortfarande som en av den viktigaste rasen i Alliance.[14]

180px-Ram.jpg

Thargas Anvilmar slåss mot en grupp Dark Iron dvärgar.

War of the Three Hammers Redigera

Huvudartikel: War of the Three Hammers

Dvärgarna i Ironforge var ursprungligen en del av Ironforge klanen. De vart senare indelade i tre grupper: Bronzebeard klanen som kontrollerade staden, Wildhammer klanen som kontrollerade foten av berget, och Dark Iron klanen som levde i de djupaste skuggorna av berget. När den stora kungen av alla dvärgar, Modimus Anvilmar, dog, bröt ett inbördeskrig ut. Bronzebeard klanen vann och de ägde nu Dun Morogh. Wildhammer klanen bosatte sig i Grim Batol i Wetlands, och Dark Iron klanen bosatte sig i Redridge Mountains och grundade staden Thaurissan — uppkallat efter deras ledare.

Dark Iron klanen var sura och arga över sin förlust och anföll de båda andra klanerna på en och samma gång för att förhindra att de två klanerna hjälpte varandra. Thaurissan ledde sin arme till Ironforge och blev slutligen besegrad. Thaurissans fru, Modgud, invaderade Grim Batol och använde sin magi för att bryta sig igenom portarna. Men Khardros Wildhammer, härskare över Grim Batol, dräpte den mörka drottningen och segrade. Klanen i Ironforge gick sedan, arga och rasande, in i Dark Iron kapitalet. Men Dark Iron klanen hade av misstag kallat fram Ragnaros, härskaren av eld. Ragnaros härjade i Redridge Mountains och förslavade Dark Iron klanen. Ironforge såg denna terror, och vände tillbaka till sin stad. Olyckligtvis hade också Modguds magi gjort Wildhammers hemland obeboeligt, så de lämnade Wetlands och flyttade sig norrut till Hinterlands och grundade staden Aerie Peak. Där blev Wildhammers mer bundna till naturen och lärde sig rida det mäktiga djuret gryphons.

The Explorer's League Redigera

Huvudartikel: Explorers' Guild

Explorer's League, eller Explorer's Guild som den också kallas, är en nyligen grundad organisation som grundades av dvärgar som ville upptäcka deras förflutna och relation till titanerna. Deras sökande efter titanerna (och alla andra typer också, för den delen), artifakter och ruiner gör att deras campingplatser kan bli funna över hela Azeroth - några är stationerade i Outland. Informationen som hittas är bevarat varsamt i Hall of Explorers i Ironforge. De delade uppgifter dvärgarna har; att vara ute på äventyr, gräva upp förlorade skatter, eller sitta hemma i Ironforge medan inlämnade rapporter och tidtabeller har gett Explorer's League ett effektivt system med en snabb utveckling. Informationen som hittas ökar hela tiden, och det gör även ligans medlemmar.

Explorer's League blev grundat strax efter Tredje Kriget. Dvärgarna hade följt människan till Kalimdor som soldater mot Burning Legion, och i efterdyningarna av detta krig upptäckte dvärgarna att de kanske hade skapats av mäktiga varelser...[15]

180px-Brann.jpg

Brann Bronzebeard, en av de ledande dvärgarna från Explorer's League.

Ruinerna i Kalimdor[16] avslöjade att dvärgarnas förflutna kan ha varit anknytna till titanerna, och en grupp med arkeologer och deras maskiner blev snabbt skickade till alla hörn av världen för att undersöka saken. Tills vidare hölls ett nytt område i Ironforge för att hysa ligans arbete. Men mycket av informationen om titanerna förlorades under den stora Great Sundering. Informationen som dvärgarna hade måsta samlas in igen från reliker och data som titanerna lämnade kvar.

Att bli en medlem i ligan är inte en lätt uppgift. Det krävs att den sökande (som nästan alltid är en dvärg) har högsta kompetens inom allt från gruvor och örter, till att kartlägga världen och veta geografin. Ligans mest viktigaste medlem är Brann Bronzebeard, en dvärg som utforskade nästan alla världens hörn, som har gett honom en ganska stor insikt i dvärgarnas förflutna.

Även om dvärgarnas allierade (med människorna och gnomerna), inte delar så mycket motivation med dvärgarna, så stöder de fortfarande organisationen. Inte ger ligan bara mycket information om avlägsna områden och kulturer, men flera guldgruvor har även funnits. Människorna har också hittat ett större intresse för ligans verksamhet, när dom träffade Vrykul i Northrend, som är stamfäder till människorna. Uppenbarligen verkar människorna härstamma från titanerna också på något sätt.

Ligans kamp för att få kunskap om titanerna har inte bara resulterat i en bättre förståelse av världen, det har också en av dvärgarna gamla förmågot - Stoneform. Denna förmåga låter dvärgarna vända deras hud till sten, vilket gör att dvärgarna liknar de jordiska dvärgarna för en kort stund. Även om denna förmåga redan är användbar mot gift, så tror dvärgarna att det bara är första steget i att återfå sina jordiska krafter.

Nuvarande situation Redigera

Idag är dvärgarna spridda över hela Azeroth och Outland, och de hjälper sina vänner med allt från att döda monster till att söka efter skatter. Deras talang i att smälta maln har haft en stor inverkan på deras kultur och livsstil - deras städer består av enorma smedjor och gjuterier för att smälta malm till kraftfulla verktyg och vapen.[17][18] Runor och olika former skapar invecklade mönster och arkitekturer.[19][20]

Dvärgarna är anpasade till alla typer av organisationer och sammanslutningar. Man kan dela dem i två grupper; de som tjänar Alliansen på ett eller annat sätt, och de som inte gör det.

180px-DwarvenPartyMachines.jpg

Medlemmarna av alliansen njuter av den dvärgiska kulturen (...)

Majoriteten av alla dvärgar hjälper Alliansen. Detta inkluderar Ironforge, Wildhammer och Frostborn dvärgar. Ironforge är den staden som tjäner Alliansen mest, med soldater och arbetare. Wildhammer dvärgarna är också ofta till hjälp, men många av dem tillbringar sin tid hemma i Hinterlands. Frostborn dvärgarna är de minst aktiva dvärgarna inom Alliansen. De finns endast vid deras hem, Frosthold, i Storm Peaks där de verkar göra nästan ingenting. En stor del av Alliansens dvärgar är också medlemmar i Explorer's League. Skillnaden mellan alla dvärgar som är med i Alliansen och de som är med i Explorer's League, är det att Alliansen dödar allting som kan hota nationen och människorna. Explorer's League vill upptäcka alla hemligheter av titanerna. De arbetar ändå tillsammans, bekämpar fienden och hjälper deras allierade, samtidigt som de avslöjar hemligheterna i världen. Alliansen har blivit djupt påverkade av sina dvärgmedlemmar sedan människorna började känna dom. Dvärgarna är också kända för att skjuta flammande kanonkulor på fienderna under krig. De dricker också öl i överdrivna mängder under fred och liknande, så dvärgarna har ändrat Alliansens kultur och krigsstil.

Dvärgar som inte är allierade med Alliansen är t.ex. Dark Iron dvärgarna och olika dvärgar som arberat för olika organisationer, såsom Venture Co, pirater, Argent Dawn och Twilight's Hammer. Av dessa är det bara Dark Iron dvärgarna som är en "riktig" fraktion med dvärgar.

UtseendeRedigera

450px-Dwarves.jpg

Bronzebeard, Wildhammer, och Dark Iron dvärgar

Dwarffemalebeard.jpg

Två skäggiga dvärgdamer.

DwarffemalesWCA.jpg

En skäggig kvinnlig dvärg.

Manliga dvärgarRedigera

De flesta manliga dvärgar är tjocka och alla har ansiktshår.

Kvinnliga dvärgarRedigera

De flesta kvinnliga dvärgar verkar inte ha skägg. Men, Falstads mormor, en vild dvärg, har enligt historier skägg. Och kvinnliga kull-dvärgar har också skägg. En kvinnlig dvärg med skägg refereras i ett uppdrag i World of Warcraft. Men också under Blumps fisketävling. Graun Blump sägs ha ett skägg. Kvinnliga dvärgar som har skägg verkar dock vara väldigt sällsynt (speciellt i Ironforge[21]). Kvinnliga dvärgar som har startk skägg sägs vara en skönhet bland rasen.[22] Två skäggiga systrar kämpade i kampen att erövra Grim Batol. Det är okänt om andra kvinnliga dvärgar låter skägget växa, men om de gör det så rakar dem sig nog.

Dvärg klaner Redigera

Eastern KingdomsRedigera

NorthrendRedigera

Kull-dvärg är en term för att beskriva de dvärgar som bor vid kullarna. Berg-dvärg är en term som används för att beskriva dvärgarna som lever i bergen. Karaktärer som räknas som kull-dvärgar är; Rom, Gimmel, Joj och Narn. Karaktärer som räknas som berg-dvärgar är; Falstad Dragonreaver, Glodin, Molok, Tupan och Yorg Stormheart. Bronzebeard klanen och Wildhammer klanen har båda varit beskrivna som kull- och berg-dvärgar[24][25][26].

Kända dvärgar Redigera

Bronzebeard dvärgarRedigera

OBS: Även kallade Ironforge dvärgar.

Stormpike dvärgarRedigera

Wildhammer dvärgar Redigera

OBS: Även kallade vilda dvärgar.

Dark Iron dvärgar Redigera

JordiskaRedigera

OBS: De jordiska varelserna kallas ofta för "dvärgar" av andra raser, och av Brann Bronzebeard när han talar om sina förfäder.

Frostborn Redigera

OBS: Frostborn är också kallade för frost-dvärgar.

InspirationRedigera

Questionmark-medium.png
Denna artikel eller sektion innehåller spekulationer, observationer eller åsikter och är eventuellt stöttade av lore eller Blizzard. Det bör inte ses som den officiella loren.
180px-Lost Vikings Dwarves.jpg

The Lost Vikings är ett av Blizzards tidigare spel, och liknar på dvärgarna i WoW.

Som i de flesta moderna fantasy spelen och filmerna, är Warcraft universumet pararellt till dem i Tolkien's midgård, liksom den ursprungliga rasen i nordisk mytologi. Framför allt, och gemensamt för båda källorna, är deras affinitet och kunskap för gruvdrift och andra hantverk av jord och sten. Deras kortväxthet och allmänna utseende är vanliga i både mytologin och fiktion.

Warcraft dvärgarnas affintet för teknologiska apparater kan helt enkelt vara en "djupare" kunskap av deras gruv-och metallhantverk. Detta gäller även för den nordiska mytologin där dvärgarna skapade artifakter och vapen till många gudar. T.ex. Tors hammare Mjollnir.

TriviaRedigera

  • Uppenbarligen var det dvärgarna som uppfann geväret. Även medlemmarna av någon annan ras kan lära sig använda ett skjutvapen, men dvärgarna har fortfarande en viss talang för det.[27][28]
  • Men på senaste tiden har dvärgarna upptäckt sitt förflutna, och det kan hända att dvärgarna är den äldsta rasen på Azeroth, vis sidan av Sea Giants, efter att ha skapats av titanerna (som jordiska varelser) för att utveckla världsen innan titanernas avgång.

Se ävenRedigera

Referenser Redigera

Slumpartad wiki